واردات کالا
مراحل واردات
آشنایی با مسیر واردات کالا و ثبت سفارش و ترخیص کالا
1-تحقیقات بازار
2-استراتژی وارداتی خود را تعیین و مستند نمایید.
- ماتریس آنسف
- ماتریس BCG
- محصول شما بر طرف کننده چه نیازی در جامعه است؟
- تفاوتهای زبانی یا فرهنگی تا چه اندازه موثر هستند؟
- چه سیستمها فضا یا خدمات خاصی برای اجرای استراتژی فروش محصول مورد نظر در محیط کسب و کار بازار ایران ضروری است؟ کنترل 7p
3- بررسی ریسکها و خطرات مراحل مختلف واردات +بررسی PESTEL
- ریسک سیاسی – political risk
- ریسک قانونی – legal risk
- ریسک قرنطینه -Quarantine compliance risk
- ریسک نرخ ارز – Exchange rate risk
- ریسک عدم پرداخت – Non-payment risk
- ریسک حمل ونقل – logistic risk
4- محصول وارداتی خود را به خوبی بشناسید:
- تحقیق کنید که مشتریان شما دارای چه ويژگیهای جمعيت شناختی و رفتاری یکسانی هستند؟ پرسونای مشتری را مشخص کنید.
- آیا کالای وارداتی شما نیازمند لوازم جانبی مشخصی همراه کالا است؟
- با توجه به فرهنگ و شرایط اجتماعی کشور چه ویژگیهای خاصی از قبیل طراحی، رنگ، اندازه، بستهبندی، نام تجاری، برچسبها و ضمانت نامه، در محصول باید تغییر پیدا کنند؟
- مشخص کنید در چه حوزه ای میخواهید فعالیت کنید؟
- آیا محصولی که وارد می کنید، میتوانید در سایر بازارهای مشابه نیز بفروشید؟
5- قیمت گذاری برای کالای وارداتی خود را تعیین نمایید.
با در نظر گرفتن هزینه ها و قدرت فروش قیمت تقریبی فروش کالا را تعیین بفرمایید. هزینه های وارداتشامل هزینه های ثابت و متغیر است.
هزینه های ثابت واردات کالا شامل:
- تحقیقات در بازار های بین المللی
- سفر به بازارهای خارجی
- ارتباطات بین المللی
- بررسی تحقیقات ( از جمله ترجمه تحقیقات )
- تغییر در محصول یا خدمات
- بسته بندی و برچسب زنی محصولات
- بیمه مسئولیت محصول یا سایر بیمه ها
- سازگاری با استانداردهای داخلی
- هزینه های تامین اعتبار
- هزینه های ترویجی
هزینه های متغیر شامل:
- دریافت محموله وارداتی در کشور
- هزینه دریافت هوایی یا دریایی و بیمه نامه
- مالیات واردات
- هزینه واسطه و تسویه حساب با تامین کننده کالا
- انتقال زمینی از بندر به انبار خود
- هزینه های انبار
- هزینه استفاده از انبارهای کرایه ای
- کمیسیون نماینده یا واردکننده
1-پیدا کردن تامین کننده.
- حضور در هیئت های تجاری
- دایرکتوریهای فروشندگان و تولیدکنندگان
- حضور در نمایشگاه های بین المللی
2- ارتباط با تامین کننده
- با چندین فروشنده مختلف وارد مذاکره شوید.
- قیمت اولیه دریافت کنید.
- بررسی کنید چه مقدار کالا در چه زمانی قابل فروش است.
- بررسی شرایط پرداخت و تحویل با توجه به جدول اینکوترمز
- دریافت نمونه و بررسی کیفیت و تحقیقات بازار متناسب و بررسی مشخصات فنی کالا و امکان سنجی دوباره. و تعیین بازرسی ها
- اعلام تعداد کالا، نوع آن و دریافت PI proforma invoice.
1- دست و پا کردن کارت بازرگانی
- تهیه کارت بازرگانی از شرکتهای ارائه دهنده خدمات
- دریافت کارت بازرگانی برای خود
2- مجوزهای واردات
- (hs code) کالای مورد نظر را تعیین کنید. و قوانین و مقررات مرتبط را کنترل کنید.
- در سایت Ntsw.ir با استفاده از تعرفه (hs code) کالا آزاد و یا ممنوع بودن کالا را چک کنید.
- ثبت در سامانه جامع تجارت و دریافت مجوز تحصیص ارز
- اگر کالایی ممنوعیت واردات نداشت در اولین مرحله پیش فاکتور کالا را در سامانه ی جامع تجارت ntsw.ir ثبت مینماییم.
- با توجه به ارزش خرید کالا، وزن و تعداد کالا در پیش فاکتور، اطلاعات را ثبت و سپس برای کارشناس ارسال میکنیم.
- با توجه به تعرفه ی کالا، مجوزهای مورد نیاز وزارت صنایع ( نیرو محرکه، سلولزی، جهاد کشاورزی، بهداشت و …) در سایت فعال میشود که نیازمند آن است تا این مجوزات را اخذ نمایید.
- پس از بررسی های کارشناس و استعلام مجوزهای اتخاذ شده در صورت نبود مشکل پرونده تایید می شود.
- انتخاب بانک عامل. بانک عامل واسط بین واردکننده و بانک مرکزی است.
- ارائه شماره ثبت سفارش یا همان مجوز ورود کالا به بانک عامل.
- بیمه کالا
- کنترل استانداردهای مورد نیاز
- تامین ارز
- تخصیص ارز بانک مرکزی. که مشخص کننده مقدار ارز خروجی از کشور جهت واردات کالا است.
- تامین ارز غیر بانکی که میتواند از سامانه ارز نیما استفاده شود و در صورت پیشنهاد صرافیها، گزینههای موجود را مشاهده و مورد مطلوب را انتخاب کنند.
* آشنایی با قوانین
1: قانون مقررات صادرات و واردات مصوب 1372.
2: آییننامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات در 46 ماده مصوب 1373.
3: قانون و آییننامه امور گمرکی مصوب 1390.
4: کتاب مقررات صادرات و واردت.
5: بخشنامهها و دستورالعملهای اجرایی مرتبط را بررسی کنید.
1- تولید کالا توسط فروشنده.
2- تحویل کالا
تحویل محموله به حامل
در صورت تعیین بازرسی مبدا بازرسی توسط شرکت بازرسی و ارسال نتایج آزمایش و استانداردها
1-1 ترخیص کالا
- ثبت اظهارنامه ترخیص کالا
اطلاعات اظهارنامه شامل نوع کالا، ارزش، تعداد و سایر اطلاعات گمرکی و دریافت شماره کوتاژ
- بررسی کالا توسط کارشناس
هر نوع عدم تطابق اظهار و مجوز باعث ضبط کالا می شود.
- پرداخت مالیات و عوارض
- ارائه مدارک
اظهارنامه، بارگذاری بارنامه، ترخیصیه، قبض انبار، پرفرما، پکینگ لیست، اسناد حمل و خرید، اسناد بانکی و گواهی مبدا از جمله این مدارک تحویلی به گمرک هستند.
- پرداخت هزینه ترخیص کالا
- هزینه انبار
- هزینه حمل به انبار
- تعرفه بررسی
- 9 درصد ارزش گمرکی به همراه سود بازرگانی
- تعرفه گمرکی
1-2ترخیص توسط ترخیص کار وکالتی
شخص ارائه دهنده مدارک برای کالا، باید حتما گواهی وکالت از طرف شخص سفارشدهنده کالا را ارائه بدهد.
2- دریافت کالا
3- حمل کالا
09353636703
info@moboways.ir
phone
77627560 (021)