بسته بندی محصول

بسته بندی محصول

ابعاد بسته بندی محصول:

توجه به عنصر بسته بندی انقدر حائز اهمیت هست که در برخی آمیخته های بازاریابی بسته بندی را عضو 7p میدانند. بنابراین توجه به این عنصر محصول بسیار حائز اهمیت است. بسته بندی را عضو عناصر برند هم میدانند و حتی در مباحث استراتژی هم میتواند کاربری داشته باشد. در استراتژی های حملات پارتیزانی تبلیغاتی گاهی بسته بندی میتواند روشی خلاقانه برای حمله به بازار باشد و حتی در مواردی میتواند برای حمله جانبی استفاده شود. داستان حمله ی پپسی در جنگ کولا نمونه ای ازاین مورد است.

پس از تصمیم گیری در مورد نام تجاری، ما باید طراحی و آرایش بسته و برچسب گذاری بسته را در نظر بگیریم.  اهمیت برند و بسته بندی آنقدر زیاد است که حتی میتوان گفت این محصول نیست که نمایش داده می شود و فروخته می شود بلکه این برند به همراه بسته و برچسب است که به فروش می رسد یا امکان فروش محصول را فراهم می کند. به یک معنا، برند، بسته و برچسب شما نمایانگر شخصیت محصول است. به عبارتی بسته بندی لباس محصول شماست. پس در انتخاب و تدوین بسته بندی مناسب دقت فرمایید.

بسته بندی، برندها، برچسب گذاری، ضمانت کالا و خدمات پس از فروش، استراتژی های مربوط به محصول هستند. که وظیفه تاثیر بر روی برنامه بازاریابی را دارند. آنها همچنین بهترین وسیله برای ارتقا بازار هستند. آنها محصول را به مطلوب ترین روش نمایش می دهند. بسته بندی برای شناسایی محصول توسط خریدار بسیار مهم است. بسته بندی خوشایند و زیبا می تواند فروش و سود بالاتری را تضمین کند.

بسته بندی ممکن است به صورت فرمولی از طراحی بسته بندی و تولید یک ظرف یا لفاف مناسب و جذاب برای یک محصول تعریف شود. یک کانتر مناسب می تواند در زمان فروش یک فروشنده قدرتمند اما ساکت یا یک رسانه موثر تبلیغاتی باشد که مشتری را به یک خرید غیرضروری تشویق می کند.

بسته بندی برای جلوگیری از جاری شدن مایعاتی مانند شیر و آب میوه و حفظ طراوت و کیفیت، محصولاتی مانند قارچ و سس ضروری است. برخی اوقات، طراحی یک بسته می تواند همانند یک برند تجاری ثبت شده عمل کند. مانند شیشه کوکاکولا ظرف سس خرسی مهرام و… نوع بسته بندی حتی می تواند از خطر تقلب جلوگیری کند. پس می بینید که بسته بندی چیزی بیشتر از یک بسته صرف است. بسته بندی یک ضرورت بازاریابی است. عموم مردم فقط یک محصول را نمی خواهند. آنها تشریح اطمینان ، تشویق ، اعتماد به نفس و ستایش، را می خواهند. بنابراین عواملی یکپارچه، و یا ترکیب شده با یک ظاهری بلند پروازانه و دلپذیر، یعنی بفروش رفتن محصول.

یک بسته بندی خوب موفقیت نهایی محصول را به عنوان یک سرمایه گذاری تجاری تضمین می کند. در رقابت شدید ، مصرف کننده به وسیله ای موثر برای تشخیص تفاوت و ایجاد اولویت نیاز دارد که خریدهای مکرر را تضمین کند. بسته بندی این کار را در یک بازار قرمز رقابتی برای شما انجام می دهد.

به همین دلیل کرور کرور پول صرف بسته بندی و برندتجاری می شود. زیرا که بسته بندی و برندتجاری به تنهایی می تواند محصولات شما را بفروش برسانند. بسته بندی چرخه فروش ناشی از تبلیغات را کامل می کند و سهم معناداری از مرزهای بازار را  برای شما به غنیمت می آورد.

بسته بندی خود وسیله ای برای ارتقا sales فروش است. گاهی مشتری فقط برای دریافت بسته ای ویژه هزینه بیشتری را پرداخت خواهد کرد – حتی اگر این افزایش قیمت از هزینه اضافی بسته بیشتر باشد ، به عنوان مثال ، Supreme Lux Soap که در یک جعبه جذاب و قابل استفاده مجدد فروخته می شود. یا ظروف لیوانی بسته بندی عسل های قدیمی.

بسته بندی محصولات

توابع بسته بندی:

 (1) بسته بندی ابزاری برای فروش است

(2) مشتری سازنده و همچنین محصول را شناسایی می کند و نام تجاری را به همراه دارد

(3) برچسب بسته بندی محتوای داخلی و نحوه استفاده از محصول را به خریدار اطلاع می دهد

(4) بزرگترین ابزار تبلیغات و تبلیغات است.

ویژگی های یک بسته خوب:

 (1) از محتویات در برابر شکستگی یا خراب شدن محافظت کند

(2) بسته بندی به راحتی باز شود، و محصول از آن جدا شود و دوباره بسته شود

(3) برای استفاده ایمن باشد

(4) از خراب شدن محصول جلوگیری کند

(5) از اندازه و شکل مناسب برخوردار باشد

(6) قابل استفاده مجدد، و قابل بازیافت یا زیست تخریب پذیر باشد

(7) مقرون به صرفه باشد

(8) در اندازه های متناسب با بخشهای مختلف بازار موجود باشد.

این ویژگی های یک بسته بندی به عنوان بخشی از محصول است. با این حال ، گفتیم که بسته بندی نوعی رسانه ارتباطی است. از این منظر یک بسته بندی خوب:

(1) جذاب خواهد بود

(2) تصویری مطلوب از محصول ارائه می دهد

(3) نقش فروشنده ساکت را بازی می کند

(4) در موقعیت خرید به راحتی قابل شناسایی است

(5) به عنوان یک پیشنهاد فروش منحصر به فرد عمل کنید

(6) توضیحات واضح و قابل خواندن را در اختیار مشتری قرار داده باشید

(7) اطلاعات مربوط به مونتاژ، تهیه و استفاده صحیح از محصول را ارائه دهید

(8) مزایای محصول را به مشتریان بازار هدف منتقل کنید و فریبنده نباشید یا اندازه، مطالب و غیره گمراه کننده نباشد.

بسته بندی خلاق

طراحی بسته بندی:

بسته بندی مدرن مانند یک آرایش چند منظوره عمل می کند. هنگامی که به عنوان ظرف یا لفاف محصول کار می کند، باید عملکردهای مفید مانند حفاظت ، شناسایی و راحتی را به خوبی انجام دهد. علاوه بر این، باید برای بازی در نقش یک فروشنده رنگارنگ محیا شود. سلف سرویس و خود گزینی در تجارت خرده فروشی توسعه یافته و در حال افزایش است. این روزها مشتریان همیشه عجله دارند. بنابراین بسته بندی شما در شلف گزینش مشتری باید از اصول نرومارکتینگ تبعیت کند.

یک بسته باید دارای برچسب آموزشی باشد. عناوین، تصاویر، دستورالعمل ها و نکات فروش روی بسته باید مشخص و برجسته باشد تا موضوع با یک نگاه برای هر خریداری قابل خواندن باشد. تصاویر باید به بیان سریعتر و موثرتر داستان کمک کنند. نمایان بودن محصول در بسته به فروش بهتر محصول کمک می کند. از این رو ، بسته های شیشه ، سلفون و پلاستیک بسیار محبوب شده اند.

هنگام طراحی لیبلهای بسته بندی استفاده از حقیقت موضوعی بسیار ضروری است. برچسب های روی بسته بندی باید معرف حقیقت باشند. درسته که برای فروش بهتر می بایست اطلاعات روی برچسب محصول جذاب باشد اما دقت کنید که ساختگی و خیالی نباشند. در واقع آنچه قرار است انجام دهیم این است که حقیقت را با جذابیت بیشتری بازگو کنیم. بنابراین باید در مورد بسته بندی و برچسب گذاری رفتاری عادلانه داشته باشیم. مصرف گرایی بر حقیقت در بسته بندی اصرار دارد. لذا فریب های موجود در بسته بندیها باید از طریق تنظیم مجدد در شرکت یا در صورت لزوم از طریق قانون حذف شوند.

بسته بندی نوآورانه (بسته ارزش افزوده):

با دشوار شدن رقابت محصولات در بازار، دانش بازاریابی برای ایجاد تمایز به سمت بسته بندی های نوآورانه روی آورده است. اکنون مرزی مشخص بین ارزش افزوده ی بسته بندی و  ارزش افزوده ی تبلیغات برای یک بازاریاب وجود دارد. یک سری نوآوری در بسته بندی وجود دارد که فراتر از دیده شدن در قفسه های فروشگاهها و هیجان خرید است.

بازاریابان در صدد هماهنگی بین بسته بندی های نوآورانه با ارزش ویژه برند و در نتیجه ایجاد وفاداری به برند هستند. نوآوری در بسته بندی با توجه به نیازهای مصرف کننده می تواند در حفظ وفاداری به برند کمک شایانی کند. نوآوری برند های دستمال کاغذی در رقابت بر سر بسته بندی های زیباتر یا جعبه های نوآورانه ی پذیرایی چای کیسه ای نمونه های خوبی از تغییر در تفکر بسته بندی برای تأمین حوزه های جدیدی از نیاز مصرف کننده است.

بسته های مدرن علاوه بر افزودن ارزش بیشتر به محصولات، مزایای بیشتری در هنگام استفاده برای مشتری بوجود می آورند. مثلا بسته بندی های مایع دستشویی با پمپ بیرون ریز آن یا بسته بندی نمک و فلفل در مخلوط کنهای خودگردان باعث می شود مصرف کننده زحمت انتقال محصولات به ظروف مورد استفاده را نداشته باشد. لیوان قابل استفاده مجدد، در برخی نوشیدنی های خاص یا بسته بندی شکلات Cadbury در یک بسته شیکر، و کاکائو آن در یک فنجان اندازه گیری ویژه نمونه هایی از بسته بندی نوآورانه است که می تواند به ابزاری بسیار موثر در تبلیغات فروش و کسب مزیت رقابتی برای نام تجاری تبدیل شوند.

در بسیاری از موارد ، چنین بسته بندی می تواند به خودی خود یک کمپین تبلیغاتی برای به دست آوردن سریع سهم کوتاه مدت بازار ، برای افزایش فروش و حفظ وفاداری به برند باشد. (نوعی از حمله پارتیزانی به بازار) مانند صابون  Le Sancy برند Hindustan با شکل لوبیای منحصر به فرد خود در جعبه پلاستیکی شفاف و پلاستیکی به همان رنگ ، شکل.

در عرض چند ماه پس از عرضه این بسته بندی، این شرکت 20 درصد از سهم بازار را در بازارهای برتر صابون به دست آورد. شاید به نظر می رسد که ما به دورانی از تاریخ رسیده ایم که دقت در طراحی و آماده سازی بسته بندیهای کاربردی به همان میزان دقت در تولید یک محصول به یکی از آداب تجارت تبدیل خواهد شد.

بسته بندی خلاقانه

انقلابی در سیستم بسته بندی:

انواع مختلف پلاستیک و مواد زود جذب طبیعی نه تنها به صرفه جویی یا حفاظت از طبیعت کمک کرده است. بلکه مفهوم بسته بندی را نیز متحول کرده است. ثابت شده است که پلاستیک ها جایگزین های بهتری برای چوب ، پنبه ، فلز ، مقوا ، کاغذ ، شیشه و غیره هستند اما متاسفانه سازگار با محیط زیست نیستند.

پی وی سی های سفت و سخت جدیدی که هم اکنون در محصولات مدرن، رایانه ای و اتوماتیک در درجه نرمال و غیر سمی با قابلیت چاپ و خاصیت فلزکاری تولید می شود، باعث ایجاد انقلابی در سیستم های بسته بندی برای بخش های پزشکی و غذایی و استفاده های مصرفی و صنعتی با استفاده از ترموفرمینگ و پیچ و تاب شده است.

در صنعت فرآوری مواد غذایی، بسته های پلاستیکی جدید، قدرت، محافظت و جذابیت را در کنار هم به مصرف کننده  ارائه می کند. فرآیند بازیافت پلاستیک ها از زمان جمع آوری زباله ها به تفکیک و تبدیل به شکل اصلی برای بازفرآوری و استفاده مجدد، مشکل آلودگی را کاهش داده است.

در هند ، جمع آوری تقریبی 40 درصدی پلاستیک بازیافت شده به حفظ محیط زیست کمک بسیاری می کند. فرهنگ “استفاده مجدد” در هند شیوع بیشتری دارد ، در آنجا ظروف پلاستیکی پیش از دور ریختن چندین بار مورد استفاده قرار می گیرند.

نمای اجتماعی بسته بندی:

جوانب اهمیت وظیفه اجتماعی در مورد بسته بندی به طور خلاصه در زیر آمده است:

1. كنترل آلودگی به ویژه در كشورهای غربی مسئله اصلی در بسته بندی است. بطری های شکسته ، کارتن های خرد شده و قوطی های خم شده خیابان ها را پر از زباله کرده و زباله ها  شهر را خفه کرده اند. این مسئله مشکل پسماند جامد را در این کشورها ایجاد کرده است. تمام برنامه های بسته بندی شما باید مسائل زیست محیطی را مد نظر قرار دهند.

2. کمبود منابع مشکل دیگری است. منابع طبیعی گرانبها که در ظروف غیر قابل برگشت (یکبار مصرف) هدر می رود ، به عنوان مثال ، بطری های نوشابه و بطری های آبجو ، بعداً مشکلات زباله و آلودگی را ایجاد می کنند. اکنون نمی توان چنین الگویی از مصرف را تحمل کرد.

3. در میان منابعی که هر روزه کاهش پیدا میکنند، منابع فسیلی در حال حاضر مهمترین منابع هستند. بطری های دور انداز سه برابر بیشر از بطری های قابل برگشت منابع را مصرف می کنند. بطری های کارآمد و کم مصرف و قابل برگشت باید معرفی شوند.

4- برچسب گذاری تغذیه، میزان تازه بودن محصول، قیمت گذاری بر اساس واحد، و برچسب گذاری، مهمترین خواسته های مصرف کنندگان در محصولات غذایی است.

مشکلات مصرف کننده در مورد بسته بندی:

1. تا زمانی که بسته شفاف نباشد ، خریدار نمی تواند محتویات را از نظر ظاهر قضاوت کند. اگر اطلاعات با کیفیت بر روی برچسب بسته وجود نداشته باشد، خریدار مجبور است تقریبا کورکورانه خرید کند.

2. تناسب حجم بسته بندی با حجم نیازهای مختلف مشتری. زیرا ممکن است مصرف کننده مقدار مشخصی را بخواهد، که بسته بندی، با آن مقدار وجود نداشته باشد.

3. در مواردی هیچ راهی عملی برای بررسی حجم محتوای بسته وجود ندارد، مگر اینکه خریدار بسته را برای تعیین آن باز کند. گزارشهای مشتریان از کمبودهای محتویات داخل بسته بندیها حتی تا مواردی حدود 20 درصد است.

4. در مواردی اندازه و طرح بسته بندی در مورد خرید خوب غلو میکند. مثلا برچسب هایی که کاهش قیمتی را اعلام می کند که ممکن است واقعی نباشد.

5- بسته های فریبنده در کارهای تجاری به چندین نکته توجه دارند. اعلام پنهان آنها عبارتند از مطالب فریبنده، چاپ خوب، تصاویر فریبنده، جلال، و عبارات غیرقابل توجیه. و در حالی که مصرف کنندگان تصور میکنند خرید بیشتری میکنند. به دلیل نوع طراحی بسته بندی، ممکن است خریدشان کمتر هم باشد.

6. بسته ها یکسان هستند ، محتویات کاهش می یابد و ظاهراً قیمت های مشابه اعمال می شود. این روش در دوره افزایش قیمت ها محبوب است.

7. بسته های نامتناسب حتی ممکن است خطرات سلامتی برای مصرف کنندگان ایجاد کنند. به عنوان مثال تحقیقات نشان داده که بسته بندی برخی مواد غذایی توسط برخی مواد پلاستیکی خاص باعث ایجاد سرطان می شود (وینیل کلراید استنشاق شده توسط انسان).

بسته بندی خاص

کل تصویر محصول:

تصویر محصول به معنای یک تصویر ذهنی است که توسط ابزارهای تجسم فانتزی در ذهن مشتری ترسیم شده است.

مواردی که بر ایجاد تصویر محصول موثر می باشند، شامل موارد زیر می شوند:

(الف) ارزش درونی محصول ،

(ب) توانایی آن در انجام و ارائه خدمات و ایمنی به کاربر ،

(ج) بسته بندی ،

(د) برندتجاری ،

(ه) برچسب گذاری ،

(و ) ضمانت محصول ،

(ز) خدمات محصول.

تصویر محصول در ذهن مشتری متبادر کننده حسن نیت کالا و تولید کننده آن است.

سعید فرزامی

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x